Vandebron zet met nieuwe diensten fors in op elektrisch rijden

Amsterdam, 28 september 2017 – Energieleverancier Vandebron zet een volgende stap in haar ambitie de energietransitie te versnellen en lanceert diensten voor elektrisch rijden. Vanaf vandaag is de Vandebron laadpas beschikbaar, waarmee elektrische rijders toegang hebben tot alle openbare laadpunten in Nederland. Een gloednieuwe app toont niet alleen beschikbare laadpalen, maar biedt ook inzicht in de veelal ondoorzichtige laadtarieven. Uniek in Nederland is de mogelijkheid om via de app direct te betalen voor laden en parkeren. De nieuwe diensten luiden tevens het startschot in voor een innovatieve Slim laden pilot. Vanaf oktober pioniert Vandebron met de inzet van elektrische auto’s om het energienet te balanceren. Via Blockchaintechnologie kunnen rijders tegen beloning actief bijdragen aan het uiteindelijk overbodig maken van gas- en kolencentrales.

Transparante totaaloplossing

Vandebron biedt elektrische rijders een heldere totaaloplossing. Naast een laadpas betekent dit een handige app, die veel van de frustraties van elektrische rijders wegneemt. Zo kan, dankzij een samenwerking met Parkmobile, voor het eerst in één handeling betaald worden voor laden en parkeren. Ook toont de app niet alleen welke laadpalen in de buurt beschikbaar zijn, maar ook wat de laadkosten zijn per paal. “Wie tankt bij een station ziet precies wat hij of zij betaalt, maar elektrische rijders hebben vaak geen idee wat ze per laadsessie kwijt zijn”, vertelt Fardau van der Galiën, Business Developer Elektrisch Rijden bij Vandebron. “Transparantie zit in ons DNA, dus daarom zijn wij open over wat rijders betalen voor de laadsessie en voor onze dienstverlening.” Vandebron rekent geen extra kosten per laadsessie, maar enkel een vast laag maandbedrag van €3,50. Energieklanten van Vandebron betalen slechts €1,50 per maand. Daarnaast biedt Vandebron eind 2017 ook thuisladers aan in samenwerking met leverancier Alfen. Om thuisladen voor iedereen toegankelijk te maken, zijn deze te bestellen tegen inkoopprijs.

Slim Laden: geld verdienen en gas- en kolencentrales overbodig maken

Aanvullend op de elektrisch rijden diensten werkt Vandebron in samenwerking met Tennet aan een unieke dienst - Slim laden - die in oktober als pilot wordt gelanceerd. Een selectie Vandebron klanten vormt de spil in de proef, met als doel om schommelingen in het energienet beter op te vangen. Door slim gebruik te maken van de batterijcapaciteit van auto’s veranderen elektrische rijders in duurzame stroomhandelaren. Van der Galiën: “Simpel gezegd stoppen wij met het laden van de honderden auto’s als er meer vraag dan aanbod is naar energie en starten we juist als het tegenovergestelde het geval is.” Om dit te kunnen doen heeft Vandebron een intelligent algoritme ontwikkeld, gebruikmakend van Blockchaintechnologie. “Met Slim laden zijn we in staat om samen met consumenten zonder de inzet van gas- en kolencentrales de onbalans op te vangen.” Vandebron is daarmee de eerste speler die op grotere schaal actief bijdraagt aan het realtime balanceren van het net en zo werkt aan het 100% van de tijd beschikbaar maken van duurzame energie.

Klanten doen ook hun voordeel met deelname: naar schatting verdient een gemiddelde leaserijder €250 op jaarbasis, zonder in te leveren op comfort. Klanten geven zelf hun laadvoorkeuren aan zodat zij nooit zonder lege batterij komen te staan. De pilot zal samen met zo’n 300 klanten een paar maanden in beslag nemen. De verwachting is dat Vandebron de dienst begin 2018 aan een breder publiek kan aanbieden.