Nederlandse start-up lanceert primeur: Platform voor verkoop stroom van zonnepanelen aan buren

06 MAART 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
Vandaag lanceert Vandebron een online dienst waarmee de teruggeleverde energie van zonnepanelen van particuliere eigenaren wordt verkocht aan andere particulieren. Vandaag wordt gestart met de verkoop van de zonnestroom van reeds aangesloten producenten.

Opkomst zonne-energie

Steeds meer huishoudens investeren in zonne-energie, maar omdat de overgeproduceerde energie wordt teruggeleverd aan een traditioneel energiebedrijf, loont het amper om zonnepanelen te installeren waarmee op jaarbasis meer wordt opwekt dan het eigen verbruik.

Eerste energiedienst voor verkoop zonne-energie van particulieren, aan particulieren
Vandebron begon als marktplaats voor duurzame energie waar onafhankelijke producenten van duurzame energie, met bijvoorbeeld een windmolen, hun energie rechtstreeks aan consumenten kunnen verkopen. Vandebron stelt de marktplaats nu ook open voor particulieren.

Het Vandebron Zonnecollectief bundelt alle daken die schone energie overproduceren en verkoopt deze energie gezamenlijk, als één collectief.

Aan het Zonnecollectief kan iedereen deelnemen, zowel mensen die zonne-energie willen afnemen als mensen die zonne-energie willen verkopen. Dat werkt heel simpel; Het enige dat een deelnemer hoeft te doen is inschrijven. De kale stroomprijs (exclusief belastingen en toeslagen) die afnemers betalen, komt voor 100% toe aan de eigenaren van de zonnepanelen.

De terugleververgoeding wordt daarmee voor nu 10,5 cent per kWh, de hoogste terugleververgoeding voor particulieren. Remco Wilcke: “We willen de gamechanger zijn die de markt nodig heeft. Er zijn genoeg mensen die investeren in schone energie, daarvoor willen we een betere prijs faciliteren door simpelweg vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zo wordt het aantrekkelijker om meer te produceren dan je zelf nodig hebt.”

Remco Wilcke: “De meeste huishoudens met zonnepanelen produceren maar een beetje over, zelden genoeg om een ander huishouden op aan te sluiten. Maar door alle daken te bundelen, kunnen we wel huishoudens aansluiten.”

Doordat de levering van de energie via het landelijke elektriciteitsnet gaat is de levering van energie gegarandeerd. De kilowatturen worden op jaarbasis afgerekend. Zowel afnemende als producerende huishoudens kunnen zich melden op www.vandebron.nl/zonnecollectief

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie, zie www.vandebron.nl/zonnecollectief

Voor een interview met een van de oprichters, bijvoorbeeld Remco Wilcke of Aart van Veller en/of een deelnemer, kunt u contact opnemen met Chiel van Leeuwen, chiel@vandebron.nl of 06 48 54 40 50.

Achtergrond informatie:

Vandebron is gelanceerd in maart 2014, na een investering van 1,9 miljoen euro door o.a. Triodos Bank, Dutch Greentech Fund (een fonds van de Rabobank, TU Delft, Wageningen University en het WWF), Greenspread (ontwikkelaars van duurzame energie projecten) en 5 informal investors.

Vandebron wil een belangrijke rol spelen in de transitie naar een duurzame energievoorziening: “Wij zien ondernemen als het middel om de transitie naar een duurzame economie te versnellen.”

"“Er zijn genoeg mensen die investeren in schone energie, daarvoor willen we een betere prijs faciliteren door simpelweg vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zo wordt het aantrekkelijker om meer te produceren dan je zelf nodig hebt.”" Remco Wilcke