Consumentenbond gaat voor groen en lokaal met Vandebron

25 JUNI 2014, AMSTERDAM

De nieuwe energieleverancier Vandebron heeft de tiende energieveiling van de Consumentenbond gewonnen voor eenjarige contracten.

Met Vandebron.nl, dat drie maanden geleden werd gelanceerd, kiezen consumenten zelf hun producent, zoals een boer met windmolen. “Hierdoor weet je precies waar je stroom vandaan komt en waar je geld naartoe gaat.” legt mede-oprichter Remco Wilcke uit.

Iedere inschrijver van het energiecollectief zal energie geleverd krijgen van een specifieke producent van het platform.

Remco Wilcke:
“Dat we de veiling van de Consumentenbond winnen is fantastisch. Ze pleiten voor duidelijkheid over groene stroom en dat is precies ons concept. Doordat we geen marge maken op het verbruik van consumenten, kunnen we ook nog eens met hele scherpe tarieven komen.”

Dit sluit aan op de aflevering ‘Groene stroom uit stopcontact is niet groen’ van het TV-programma Kassa. In dit item wordt ingegaan op het onderzoek van de Consumentenbond in samenwerking met Greenpeace, dat het administratief vergroenen van energie aan het licht bracht.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, zegt in de desbetreffende uitzending: “Heel veel stroom die als groen verkocht is, is helemaal niet zo groen.”

Veel leveranciers verkopen namelijk grijze stroom als groen, dankzij een administratieve truc. Met het concept van Vandebron is het echter wel duidelijk waar de energie vandaan komt. Certificaten worden niet losgekoppeld van de ingekochte stroom, en doordat Vandebron geen marge maakt op de stroom, profiteren zowel de consument als de producent van een eerlijke prijs.

"Dat de Consumentenbond ons als winnaar aanwijst is fantastisch. Ze pleiten voor duidelijkheid over groene stroom en dat is precies ons concept. Doordat we geen marge maken op het verbruik van consumenten, kunnen we ook nog eens met hele scherpe tarieven komen." Remco Wilcke