Primeur: Aardappels en stroom in persoon verkocht

Gerard en Monique verkopen zelf hun aardappels én duurzame energie op de markt, zonder tussenpersonen

05 SEPTEMBER 2014, SCHELLINGWOUDERDIJK 339, AMSTERDAM
Gerard en Monique verkopen zelf hun oogst: aardappels en duurzame energie

Al sinds de start van Landmarkt, in 2011, leveren Gerard en Monique Smit biologische aardappels, later kwamen daar pompoenen bij. Vanaf eind augustus wordt, via Vandebron, nog een product verkocht: duurzame stroom.

Als primeur verkopen Gerard en Monique op zaterdag 6 september zelf hun nieuwe oogst aardappels én stroom.

Landmarkt en Vandebron
Zowel Vandebron als Landmarkt staan voor verantwoorde en duurzame producten, waarvan de herkomst en het persoonlijke contact minstens zo belangrijk is. In Gerard en Monique Smit vonden ze een gezamenlijke producent. Thijs Uylenbroek van Landmarkt: “Op onze versmarkt verkopen we met een zo kort mogelijke keten. We vinden het fantastisch dat we nu via Vandebron de stroom van familie Smit kunnen verkopen.”

Over Gerard en Monique
Gerard en Monique Smit wonen met hun kinderen in de gemeente Lelystad. In 1996 namen ze de boerderij van de vader van Gerard over. Sinds 2001 telen ze alles biologisch. Er is meer handwerk maar ook bewondering dat zonder al die middelen de gewassen heel goed groeien. “Ik wil het zo dicht mogelijk bij de natuur houden”, aldus Monique: “Toen ik zag hoe alles groeit zonder kunstmest en spuiten, gaf dat voldoening.” Gerard voegt daaraan toe: “Ik wil boeren met respect voor de natuur.”

Gezamenlijk met de overstap naar het biologisch verbouwen, werd de overgang naar duurzame energie gemaakt. In 1999 kwamen de plannen, in 2001 de windmolen. De molen werd dichtbij de boerderij geplaatst. In 2004 werden nog twee windmolens gebouwd, iets verder van de boerderij af. De molen op het erf levert de energie die via Vandebron wordt aangeboden - zo’n 1,4 miljoen kilowattuur - genoeg voor 400 huishoudens.

Vandebron werd dit jaar, in april, gelanceerd. De online marktplaats voor verkoop van duurzame energie van boeren als Gerard en Monique, zonder tussenkomst van een ouderwets energiebedrijf. Dat is beter voor de boer, want die verdient meer met de door hem of haar geproduceerde duurzame energie. Ook is het beter voor de consument, want die betaalt minder (gemiddeld zo’n € 100 per jaar ten opzichte van Nuon, Eneco en Essent) en krijgt echte duurzame energie uit Nederland van een bekende bron.