Nieuwe kans voor Nuon: coalitie “Wij willen #Hemweg” bereid om bod op Hemwegcentrale te verhogen naar 5 miljoen euro

AMSTERDAM – De coalitie “Wij willen #Hemweg” krijgt steeds meer gewicht. Naast Gemeente Amsterdam, zijn nu ook Triodos Bank en Stichting DOEN aangehaakt bij Vandebron. Alle partijen zijn bereid 1 miljoen euro toe te voegen aan het initiële bod. Één partij committeert ook 1 miljoen, maar wil nog niet in de publiciteit treden. Vorige week bood Vandebron al 1 miljoen euro, een bedrag dat werd afgeslagen door eigenaar Nuon. Als reactie daarop ondertekenden binnen enkele dagen meer dan 37.000 mensen hun petitie en ontving Vandebron duizenden positieve reacties. Nuon heeft aangegeven niet meer in gesprek te willen met Vandebron. Zij wachten nog steeds op een beslissing van de overheid.

Nuon is naar buiten gekomen met een prijs. De Hemwegcentrale zou in totaal 55 miljoen euro moeten kosten, waarvan 40 miljoen naar de 230 werknemers zou gaan. ‘Als Nuon bereid is om over de prijs te onderhandelen, dan zijn wij bereid om ons bod voor de aankoop van de centrale te verhogen. We hebben inmiddels 5 miljoen euro bijeengebracht voor de aankoop en het gereedmaken voor tijdelijk gebruik, doordat naast de Gemeente Amsterdam, nu ook Triodos Bank en Stichting DOEN zijn aangehaakt bij het initiatief “Wij willen #Hemweg”. Wij zijn zeer serieus,’ zegt Remco Wilcke, een van de oprichters van Vandebron.

Het grootste deel van de vraagprijs heeft Nuon gereserveerd voor een sociale regeling voor het personeel van de centrale. Het bod is altijd bedoeld als bijdrage om een goede regeling met hen te treffen, niet om alle kosten te dekken. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt immers bij Nuon. De 5 miljoen euro die de coalitie bereid is om te bieden kan gezien worden als een bijdrage voor deze compensatieregeling.

Vandebron is van mening dat de overige kosten behoren tot het ondernemingsrisico. Nuon heeft hier de afgelopen jaren veel aan verdiend, maar met de huidige kennis is het maatschappelijk onverantwoord om nog langer door te gaan met het uitstoten van zulke grote hoeveelheden CO2 en andere schadelijke stoffen. Nuon geeft aan dat de ontmantelingskosten 15 miljoen euro zijn. Als “Wij willen #Hemweg” de kolencentrale overneemt om hem een nieuwe bestemming te geven, dan wordt de ontmanteling doorgeschoven. De kosten hiervan vallen dan binnen die voor de toekomstige gebiedsontwikkeling. Daarmee vertegenwoordigt het potentiële bod een waarde van 20 miljoen euro.

Iedereen die de actie wil steunen, kan dit doen op wijwillenhemweg.nl.

Vandebron is in 2014 opgericht en gevestigd in Amsterdam. Het bedrijf werkt toe naar een missie: zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie. Vandebron is een energieplatform dat consumenten verbindt met Nederlandse producenten van duurzame energie. Klanten kiezen zelf bij welke producent ze energie afnemen en weten zo precies waar hun goeie energie vandaan komt en waar hun geld naartoe gaat. Vandebron wil klanten stimuleren minder energie te verbruiken en maakt daarom geen winst op hun verbruik. Zo kunnen lokale bronnen hun energie voor een eerlijke prijs verkopen en krijgen zij kans om te investeren in nog meer duurzame oplossingen. Inmiddels zijn ruim 300 energiebronnen en 180.000 klanten aangesloten op het platform. Sinds 2017 biedt Vandebron tevens elektrisch rijden diensten aan. Sinds januari 2020 is Vandebron onderdeel van Essent. Voor meer informatie zie www.vandebron.nl