Nieuwe kans voor Nuon: coalitie “Wij willen #Hemweg” bereid om bod op Hemwegcentrale te verhogen naar 5 miljoen euro

AMSTERDAM – De coalitie “Wij willen #Hemweg” krijgt steeds meer gewicht. Naast Gemeente Amsterdam, zijn nu ook Triodos Bank en Stichting DOEN aangehaakt bij Vandebron. Alle partijen zijn bereid 1 miljoen euro toe te voegen aan het initiële bod. Één partij committeert ook 1 miljoen, maar wil nog niet in de publiciteit treden. Vorige week bood Vandebron al 1 miljoen euro, een bedrag dat werd afgeslagen door eigenaar Nuon. Als reactie daarop ondertekenden binnen enkele dagen meer dan 37.000 mensen hun petitie en ontving Vandebron duizenden positieve reacties. Nuon heeft aangegeven niet meer in gesprek te willen met Vandebron. Zij wachten nog steeds op een beslissing van de overheid.

Nuon is naar buiten gekomen met een prijs. De Hemwegcentrale zou in totaal 55 miljoen euro moeten kosten, waarvan 40 miljoen naar de 230 werknemers zou gaan. ‘Als Nuon bereid is om over de prijs te onderhandelen, dan zijn wij bereid om ons bod voor de aankoop van de centrale te verhogen. We hebben inmiddels 5 miljoen euro bijeengebracht voor de aankoop en het gereedmaken voor tijdelijk gebruik, doordat naast de Gemeente Amsterdam, nu ook Triodos Bank en Stichting DOEN zijn aangehaakt bij het initiatief “Wij willen #Hemweg”. Wij zijn zeer serieus,’ zegt Remco Wilcke, een van de oprichters van Vandebron.

Het grootste deel van de vraagprijs heeft Nuon gereserveerd voor een sociale regeling voor het personeel van de centrale. Het bod is altijd bedoeld als bijdrage om een goede regeling met hen te treffen, niet om alle kosten te dekken. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt immers bij Nuon. De 5 miljoen euro die de coalitie bereid is om te bieden kan gezien worden als een bijdrage voor deze compensatieregeling.

Vandebron is van mening dat de overige kosten behoren tot het ondernemingsrisico. Nuon heeft hier de afgelopen jaren veel aan verdiend, maar met de huidige kennis is het maatschappelijk onverantwoord om nog langer door te gaan met het uitstoten van zulke grote hoeveelheden CO2 en andere schadelijke stoffen. Nuon geeft aan dat de ontmantelingskosten 15 miljoen euro zijn. Als “Wij willen #Hemweg” de kolencentrale overneemt om hem een nieuwe bestemming te geven, dan wordt de ontmanteling doorgeschoven. De kosten hiervan vallen dan binnen die voor de toekomstige gebiedsontwikkeling. Daarmee vertegenwoordigt het potentiële bod een waarde van 20 miljoen euro.

Iedereen die de actie wil steunen, kan dit doen op wijwillenhemweg.nl.

Clippings

Vandebron is een online marktplaats voor duurzame energie.