Zonne-energie kopen van je buurman

Vandebron lanceert primeur met lokale energiecollectieven

15 APRIL 2016, AMSTERDAM, 15 APRIL
Samenvatting
Vandaag lanceert Vandebron lokale zonnecollectieven, waarmee consumenten zelf hun opgewekte zonne-energie kunnen delen in hun eigen regio. Het is de eerste dienst wereldwijd die op deze manier het delen van zonne-energie mogelijk maakt. Vandaag wordt gestart in de regio’s Eindhoven, Groningen, Nijmegen, Zwolle en Terschelling.

Opkomst zonne-energie
Bijna 350.000 huishoudens in Nederland wekken al zelf energie op met zonnepanelen, maar aan het energiebedrijf is nog weinig veranderd. Om het mogelijk te maken dat zelf opgewekte zonne-energie kan worden gedeeld zonder tussenpersoon, is Vandebron vorig jaar begonnen met het landelijke Zonnecollectief, dat nu ook op regionaal niveau wordt gelanceerd. Het doel is om een betere prijs voor zonne-energie te genereren, om zo het aantal zonnepanelen in Nederland verder te laten groeien.

De regio’s Eindhoven, Groningen, Nijmegen en Zwolle hebben samen met Terschelling de primeur. De afgelopen drie maanden is er getest op Terschelling; de lokaal opgewekte zonne-energie op het eiland wordt al die tijd al gedeeld onder de eilanders. 100% van de stroomprijs wordt betaald door afnemende huishoudens, en komt voor 100% ten goede aan het leverende huishouden.

Lokale zonnecollectieven
Chiel van Leeuwen van Vandebron: “De meeste huishoudens met zonnepanelen produceren maar een beetje over, zelden genoeg om een ander huishouden op aan te sluiten. Door een boel daken in een regio te bundelen, is er wel genoeg energie die andere huishoudens kunnen kopen. Een soort virtuele energiebron.”

Deelnemer Gerrit Coppens uit Veldhoven: “Als je zo aan de gang gaat, dan zet je stappen qua duurzaamheid.”

Doordat de levering van elektriciteit via het landelijke elektriciteitsnet gaat, is er altijd energie, ook ‘s nachts. De kilowatturen worden op jaarbasis afgerekend. Zowel afnemende als producerende huishoudens kunnen zich aanmelden op vandebron.nl/zonnecollectief.

Vandebron is een online marktplaats waar je als consument zelf je energiebron kunt uitkiezen. Zo weet je als afnemer waar je stroom vandaan komt én waar je geld naartoe gaat: Vandebron zit namelijk niet met een winstopslag tussen de producent en de consument. Zo betaalt de afnemer iets minder, en ontvangt de producent iets meer geld voor zijn goeie energie. Inmiddels kopen meer dan 80.000 Nederlandse huishoudens hun energie via Vandebron, waardoor Vandebron op dit moment de snelstgroeiende energieleverancier is.

Het video interview met Gerrit Coppens is hier te bekijken: https://www.youtube.com/user/vandebron

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie, zie www.vandebron.nl/zonnecollectief

Voor een interview met Vandebron en/of een deelnemer, kunt u contact opnemen met Chiel van Leeuwen, chiel@vandebron.nl of 06 48 54 40 50.

Achtergrond informatie:
Vandebron is gelanceerd in maart 2014, na een investering van 1,9 miljoen euro door o.a. Triodos Bank, Dutch Greentech Fund (een fonds van de Rabobank, TU Delft, Wageningen University en het WWF), Greenspread (ontwikkelaars van duurzame energie projecten) en 5 informal investors.

Vandebron wil een belangrijke rol spelen in de transitie naar een eerlijkere en duurzame energievoorziening: “Wij zien ondernemen als het middel om de transitie naar een duurzame economie te versnellen.”

"“De meeste huishoudens met zonnepanelen produceren maar een beetje over, zelden genoeg om een ander huishouden op aan te sluiten. Door een boel daken in een regio te bundelen, is er wel genoeg energie die andere huishoudens kunnen kopen. Een soort virtuele energiebron.”" Chiel van Leeuwen

Vandebron is een online marktplaats voor duurzame energie.